Friday 9 March 2012

Kematian

Itulah tajuk cerpen yang terakhir. Cerpen tersebut ditulis oleh Nur Syairah Azahari daripada Maktab Rendah Yishun.

Ringkasan


Cerpen ini tentang seorang peninju bernama Jeff. Dia telah memenangi banyak kejuaraan dan dia merupakan seorang peninju yang terkenal di seluruh dunia. Dia pun mempunyai seorang temanita bernama Maleena. Ibu dan bapa Maleena telah banyak kali menyuruh Jeff berhenti meninju dan cari pekerjaan yang lebih selamat tetapi dia masih degil dan sambung meninju. Keputusannya untuk terus meninju akan membolehkan dia mendapat $10,000 jika dia berjaya menjadi juara. Duit yang dimenangi itu akan digunakan untuk menampung perbelanjaan perkahwinannya dan Maleena. Pada suatu hari, semasa Jeff meninju, dia ditumbuk dengan kuat lalu pengsan dan memasuki koma. Semasa dalam keadaan koma, dia berjumpa dengan Habri, Sultan Dunia Laksmana. Di sana dia ditunjukkan semua perbuatannya yang telah menyakiti hati Maleena dan juga ibunya sendiri. Jeff mula menyedari kesilapannya dan mula insaf akan segala kesilapannya itu. Di dunia realiti, mesin penyambung nyawa berbunyi tiiiiiiiiiiit dan Jeff pun meninggal dunia.

isu


Sifat tamak dan tidak bersyukur dengan apa yang dimiliki akan mengakibatkan seseorang itu lalai dan tidak sedar bahawa dia sudah pun memiliki segalanya sehingga dia kehilangan semuanya.

cara-cara untuk mengatasi masalah


Kita harus sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki. Jangan terlalu tamak akan sesuatu, contohnya duit, kerana kita akan terlupa dan akan melakukan sesuatu yang bodoh untuk mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment