Friday 9 March 2012

Cerpen Kedua!

Cerpen ini bertajuk Dia Masih Sayangkan Aku, yang ditulis oleh Nurulhuda Sulaimun dari Madrasah Al-Ma'arif Al-Islamiah.

ringkasan.


Cerita ini ialah tentang para pelajar madrasah yang bilik darjahnya selalu ditukar. Bilik darjah mereka telah ditukar kepada tingkat lima dan harus berkongsi bersama pelajar-pelajar lain. Mereka mengagak mereka dipindah kerana mereka nakal dan sering membuat bising. Ini membuat mereka sungguh marah kerana bilik darjah mereka sering ditukar dan tandas di tingkat lima itu pula kotor. Oleh sebab itu, mereka menulis sebuah petisyen dengan menggunakan pena merah untuk menunjukkan kemarahan mereka. Pada hari tersebut, apabila pengetua madrasah tersebut menerima petisyen itu, dia berasa marah dan terus ke kelas pelajar-pelajar tersebut dan memarahi mereka. Selepas kejadian itu, beberapa para pelajar ke pejabat pengetua mereka untuk memohon maaf. Di situlah pengetua mereka jelaskan mengapa bilik darjah mereka ditukar ke tingkat lima; untuk keselesaan mereka, bukan kerana perbuatan mereka.

isu.


Tuduhan yang dibuat seseorang tanpa bukti sebenarnya adalah salah tanggapan. Menuduh tanpa bukti serupa dengan memfitnah. Ramai orang kini membuat tuduhan walaupun mereka tidak tahu perkara yang sebenarnya atau tidak ada cukup bukti.

cara-cara untuk meraihkan isu


Jangan menuduh sesiapa sembarangan . Ini boleh mengakibatkan lebih banyak masalah dan membuat situasi tersebut lebih teruk.

No comments:

Post a Comment